Energy Conservation & Emissions Reduction in Combustion
Storskala transformasjon av det globale energisystemet er nødvendig i løpet av de neste tiårene for å oppnå massiv reduksjon av klimagasser og forurensende utslipp, samt å redusere avhengigheten av fossile brensler.
Fordi over 80% av dagens energibruk er avhengig av forbrenningsteknologier, må vi i overgangsperioden fokusere på å utvikle på kort sikt mer effektive forbrenningsteknologier, og på mellomlang og lang sikt avanserte forbrennings teknikker skreddersydd for optimal bruk av syntetiske- eller bio-drivstoff, samt karbonfangstteknologi (CCS) som tillater forbrenning av fossile brensler med nesten null CO2-utslipp.
Forbrenning vil trolig være en crosscutting teknologi over ulike energisektorer gjennom slutten av århundret.
De store langsiktige områdene vil være transport (vei/jernbane/marine) og luftfart, høy temperaturvarme til industrielle prosesser og fleksibel kraftproduksjon "on demand" for å kompensere for svingende fornybare energikilder. For sistenevnt, vil både forbrenningsmotorer for desentralisert oppvarming av varme og kraft samt gasssturbiner i store kraftverk spille en viktig rolle.
Per 2019 finnes det 7 Collaboration Tasks:
- Combustion Chemistry: Developing predictive chemical kinetic models for renewable fuels and their blends with petroleum fuels to predict efficiency and pollutant emissions
- Sprays: Building a capability for “Design of Mixture”, supported by a foundational scientific understanding of the links between fuel injector properties, spray formation and mixing to optimize injection strategies
- Soot: Creating accurate, predictive models for soot formation and oxidation processes to facilitate rapid development and optimization of efficient, clean combustion technologies for transportation, industrial, commercial, and residential use
- Solid fuels: Developing detailed, model-based design and optimization techniques to assist the development of combined heat and power technologies with higher efficiency, lower emissions and more flexibility
- Low Temperature Combustion Engines: Promoting adoption of a wide range of engine concepts by gaining fundamental understanding of the processes governing efficiency and emissions formation, as well as assessing their potential benefits over current technologies
- Gas engines: Deepening the fundamental understanding of ignition and combustion in gas engines to support development of the next-generation high-efficiency, low-emission concepts for transportation and power (co-)generation
- Gas Turbines: Enabling the use of future (hydrogen-rich/low carbon) fuels in stationary power generation and (aircraft) propulsion systems by improving efficiency, safety, reliability, controllability, and emissions
Norsk deltakelse i Task 6 og 7.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 11. desember 2024, kl. 23.27 CET